torsdag 12 mars 2009

Pappersrosor

Eftersom en del har undrat hur jag gjorde pappersrosorna på layouten ett par inlägg ned, så tänkte jag försöka mig på en liten demo. Alla har nog sina egna knep då de gör dessa, men så här gör i alla fall jag (ni får ursäkta de suddiga fotona):

Först klipper jag ut en cirkel från ett mönstrat papper. Ska det t ex vara till ett kort, får man ta en ganska lite cirkel. Pröva dig fram!! Tycker inte heller den behöver vara helt rund, jag klipper alltid dessa på fri hand. Sedan klipper jag inåt, så det blir en spiral

Jag tycker det går lättare att börja rulla rosen, om jag klipper en rak kant i början.

Sedan börjar jag helt enkelt att rulla rosen, utifrån och in mot mitten.

...rullar på...

Sedan sätter jag en klick lim, så som bilden visar (snålar inte). Om det är en liten ros så brukar jag använda en Glue dot

... viker ner "botten" av rosen...

...och håller tills limmet börjat fästa. Annars flärpar rosen upp :)

Så här blev den!!

Ibland "gnuggar" jag rosen lite lätt på en dyna med Distress Ink ("Old paper" är perfekt för ändamålet)...

...för att få en lite mer levande ros. Man kan ju färga kanterna på spiralen innan man rullar ihop rosen, men jag tycker detta räcker gott. Det gör inget att dynan inte når överallt, så är det ju inte på en riktig ros heller :)

Lycka till!!! 
Kram

12 kommentarer:

Eyovine sa...

cooolt,måste testa!!

Villa nöystu sa...

Beträffande dessa två senaste inlägg säger jag bara; you rock!
Vad kul att du visar hur man kan göra, jag skulle vilja scrappa nåt.. nångång..snart.., men en lo tar ju för mig FLERA...väldigt många...timmar å så blir de kanske bara så där 2% så fina som dina, du är makalös. Sagt det förr, kommer säga det igen.
Kom till skogen på middag imogon om du vill å kan!
Kram

Alex sa...

åhh TACK för att du delar med dig! jättebra steg-för-steg beskrivning! o toppen med så beskrivande bilder till! måste testas! tack för inspirationen!

marit sa...

Måste göra såna!!!

Just det, skulle lägga upp en demo på de runda blommorna jag hade gjort...

Tror dessa ska va med på nästa kurs =)

Kram

kristina sa...

vad kul att du la upp hur man gjorde! dom är jättefina och jag ska definitivt testa!!

CillaT sa...

Å tack för ett super tips!

Kram

Sofias blogg sa...

åhh sådan här ska jag snart göra, bara orken och tiden infinner sig. påsalbumet under är ju helt underbart!!

Carola sa...

Fräsigt. Måste testa. Tack för att du delar med dig =)

T H E R R E fotoblogg sa...

Hittade hit från Evas blogg. Vad skoj att se!

Jag började scrappa en gång i tiden, men det var alldeles för ja... vad var det... jag hade inte lust, så jag kör på digiscrap istället, även om 3d är mkt roligare :)

Fina saker du gjort!

Essmo sa...

Men va smart! =) Jättefint blev det juh!! =)

Hoppas du får en härlig helg!
stor kram!!

Anonym sa...

Enkel och tydlig förklaring. Jag tackar och niger.
kram

*Bling* sa...

Åh så mycket det har hänt här inne,
tyckte jag skrev i din blogg alldeles nyss:)
Hoppas att allt är bra med de små nu och jättestort grattis till dina nya uppdrag och vinster, verkligen fina saker du gjort.

Kram

http://blingsblogg.blogg.se