tisdag 28 april 2009

Minialbum - och en sneak peek ;)

Edit: Fragments hittar ni här.


Jag har länge, ända sedan innan jag började scrappa, sparat omslag och ämnesblad i plast, från olika skrivböcker. Ni vet, sådana här:




Sedan ett tag tillbaka har jag tänkt göra ett minialbum av dessa, med mycket färg och mycket plast. Jag skar till dem så de fick samma storlek och gjorde hål för ringar med mina öljettsättare, men sedan har projektet blivit liggande eftersom jag inte visste vad jag skulle ha i albumet (förutom en massa foton på mina kids, det var väl ganska givet *rullar med ögonen*).

Så kom jag att tänka på månadens utmaning hos Magdas, som går ut på att inspireras av lapptäcken, och då visste jag precis.
Jag skulle använda spill (stuvar), både i papper och foton. Jag har helt enkelt tagit olika färdigt utskrivna foton, som jag ratat av olika anledningar. De kan ha visat sig vara fel storlek, för suddiga, lustiga färger, fått någon skavank, osv. Många av dem är redan scrappade på ett eller annat sätt, men jag satte ihop detta utan någon som helst kronologisk ordning, eller annan betydelse. Just därför valde jag också att kalla den "Genom mina ögon", det är små nedslag i vår familjs vardag.
Jag kommer så småningom att sätta in fler sidor, men nu visar jag de jag gjorde igår.



Framsidan är en av de kraftigare sidorna, för att få stadga.



Detaljbild på Fragments i charms-modell. Ja...ni har hört mig hylla dem förr, och jag fortsätter :) Här är de direkt ur förpackningen, jag ville inte dekorera dem på något sätt. Jag har fäst dem med kulkedjor (kommer, liksom Fragments, från Tim Holtz).



Detaljbild på de Fragments jag använt till "lapptäcket" på framsidan.



Första uppslaget. Jag valde att inte sätta något på insidan av pärmen. Eftersom det är mer och mindre genomskinlig plast, så ville jag inte förstöra vissa effekter. Men det är ju en smaksak. Andra kanske vill klä mest hela sidorna med papper, så att ingenting syns igenom.



Uppslag nr 2... De flesta av er känner väl igen den orangeprickiga plasten som en bit av en overlay från...????... (det var ju det där med minnet...)






Bakom "the Dancing Queen", till vänster, har jag utnyttjat baksidan av pappret på föregående sida. Blommorna lyser igenom, och ger en läcker effekt.









Även här, till vänster, har jag utnyttjat baksidan av pappret på föregående sida.







...och så, till sist: baksidan. Jag vet inte om den är färdig eller inte, men så här ser den ut nu i alla fall:


Även till baksidan har jag valt en av de kraftigare plastsidorna.

Om jag nu får säga det själv, så blev jag riktigt nöjd med albumet. Mycket för att det blev så som jag hade hoppats :) Jag har ju också så svårt att slänga ratade foton, så det här var ett perfekt sätt för mig att ta vara på dem.

Tack för titten, kära ni. Och som sagt...av min scrappaus blev det inte mycket...om det inte är så att den kommer nu?
Må så gott!!
På återskrivande!
Kram!!!

Edit: Efter att brevbäraren varit förbi, kan jag nu äntligen lägga in en sneak peek på vinsten....



...ni har väl tagit en lott?!?!?!?!

18 kommentarer:

Eyovine sa...

Emma den är lysnade!!! Vilken genial idé!! Du får nog lov att ta scrappaus lite oftigere ;)... Du denna skulle du ju ha skickat till Stellas scrapjakt denna vecka!!!

Nu blev jag supersugen på att göra ett minialbum som detta med lite "misslyckade" foton.... hmmm får jag lifta dig på den idén??

Du är bara så otroligt inspirerande och kul att titta in hos! Tusen tack för att du finns här ute!
Nu ska jag plocka ut sockerkakan ur ugnen.

Kramiz Maja

Alien Bling sa...

wow vilket superläckert minialbum! :D

rose-marie sa...

åååh.. inspirationen flödar.. jag är verkligen inne i mkt färg just nu... kanske våren som ligger bakom det.. hihi.. sååå härligt när man surfar runt, att hitta såna här coola grejer... så det tackar ja för.. är svårt att besöka din blogg utan att känna sig otroligt inspirerad efteråt... =)

Essmo sa...

Sååå coolt! Du är så otroligt fiffig hela tiden !=) Ett superfint album med så många fina bilder, himla tufft att man kan se igenom vissa sidor, snyggt! Du är ju bara sååå bra!! =)

ha det bäst!
kram kram!!

UlrikaT sa...

Vilken smart ide att spara på plasten och göra ett minialbum! Så snyggt det var med fragments, jag har aldrig sett någon som använt dom förut men det var ju supersnyggt! :)

aviga Ellen sa...

Så läckert! Du är så kreativ så jag blir alldeles matt! ;-)
Och så vinsten, den ser ut att vilja komma hem till mig, det tror jag alldeles bestämt! :-D

Monika sa...

Heeelt underbar!!! Jag älskar den!!! Vill också ha, men jag har då aldrig sett sådan plast (måste träna på detta med att spara allt).

Angelica - Angel - Dolliver sa...

Wow, vilket underbart album! Så läckert med allt plastigt och alla olika dekos. Känns verkligen personligt och attans vad kul det måste varit att göra den! *vill också*
Framsidan blev ju grymt snygg, snyggt med de där "Fragments" (har aldrig sett/hört om dem innan.)

Ha de så gott, tack för att jag fick kika in här och på återseende!

Kram / Angelica-Dolliver

Alex sa...

WOW! vilken fantastisk idé tjejen!!! jag diggar ditt underbara minialbum! blir verkligen inspirerad till å göra nåt liknande! hoppas du är medveten om vilken inspirationskälla du är för många av oss!

*kraaaaaaaam*

ps.
togillar det brevbäraren hade med sig till dig!

Villa nöystu sa...

Bra att pausen är över.
underbart album!
Kramis fr hon där i skogen

Carola sa...

Åh vad fiffigt och riktigt läckert!
Nu vet jag vad jag ska göra med mina gamla block med plastavdelare. Pajja dom ;)

Hedvig sa...

Meh hur kreativt var inte det där då? :O Så j*vla snyggt så jag saknar ord!

Sofias blogg sa...

men jisses vilket album, blir avundsjuk vill också äga något så snyggt..:)De där fragmentsen du använder, hur många är det i en förpackning, pris, köpställe... blir ju så sugen på att testa när jag ser hur snyggt det kan bli (hmm, köpstop vad är det??)...:) kramar

MissMian sa...

så sjukt snyggt album!!!!! Älskar det!!

Lillan sa...

På sista sidan i albumet tycker jag att du sätter in en bild på dig själv. Det saknade jag. Du ska också finnas med i ett sånt fint album.
Ha en trevlig valborgs.
Kram

bitte71 sa...

Det här albumet är helt -------- *saknar ord* *Stum* FANTASTISKT!
Sjukt snyggt!

Anonym sa...

Det är ett jätteläckert minialbum och visst "gills" det i utmaningen! Absolut! Lycka till!!
/Annika - Magdas

Cattis sa...

WOOOOW!!!! Jisses va mycket jag har missat när jag inte haft internet..Har massor att titta på!

Tack för all inspiration du ger!