lördag 24 april 2010

Lördag morgon (?)

Tack för de peppande orden, ni är för söta!! Idag känns saker och ting faktiskt bättre :) Visserligen inte tack vare vädret...eller kanske just därför?? Det är s.k. "perfekt scrapväder": kallt och blåsigt, med enstaka snöflingor som yr i vindarna.

Igår kväll var jag på länsfinalen i RockKarusellen, som gick här i Överkalix, och där min brorson Antons metalband Black Out var en av finalisterna. Även ortens rockabillykungar Wild Cats var en av de sex band som slogs om en plats i riksfinalen i Uppsala, i maj.

Efter en spännande och utdragen rösträkning, där publikens röster utgjorde 30% och juryns 70%, vann Luleåbandet The Automatic Thrills, endast två (!) ynka poäng före Black Out. Känns trist, men ändå kom de ju faktiskt så nära! Det är enormt duktiga grabbar, de är ju endast kring 13-14 år, men rockar ar*let av publiken.


Och nu till dagens scrapalster, som blir ett gäng. Jag orkar inte blogga dem ett och ett :P. Naturligtvis är även dessa till Scrapfebern hos Magdas, och där har jag nu gjort alla mina tävlingsbidrag. Vissa, och framför allt ett, är jag inte nöjd med, men jag tror det får vara som det är. Jag vet inte ens om man får ändra sig...???

Okej, slutbabblat... Här kommer de:

Den första är en lift av denna layout av otroliga Emma Trout. Som synes gjorde jag en mycket enklare layout, men liftade det mesta: färgerna, upplägget, den gröna spetsen och så använde jag en del likadana papper, och utklippta detaljer.


*****

Nästa alster är en superenkel layout, till en av de deltävlingar jag tyckte var allra svårast: Man skulle inspireras av ett skivomslag, men man fick inte använda mönstrade papper, man skulle tillverka/dekorera dem själv, med papper som fanns i kitet. Pust!! Jag hade velat använda den svarta cardstock jag redan haft till denna layout, så jag kände mig låst och fick inte fram en enda idé. Till slut använde jag mig av den gamla beprövade bubbelplasten, som jag stämplade akrylfärg med. Ritade också dit ett par stjärnor. Sedan fick pappret vara färdigt... Lite sisal som dekoration, och så ett klockarmband, som tog upp en färg på skivomslaget, och som också får symbolisera hur tiden rusar iväg...


*****

Tredje alstret: Här skulle man kladda loss, med färger, pennor eller mist. Jag har inte kladdat så himla mycket, men jag har i alla fall använt färg... Pappret är en vanlig vit cardstock, där jag ritat en form efter ett die-cutpapper, som jag sedan målat med akrylfärg (det ljusgröna). Kanten fyllde jag i med penna. Det turkosa på wellpappen är crackle paint. "Poppsi" (uttalas med o, inte å) är ett av lillans alla smeknamn...


*****

Det fjärde alstret för idag är det jag är mest missnöjd med. Tävlingen gick ut på att man skulle lifta valfritt alster bland alla underbara verk som Karin B har gjort. Direkt jag såg denna härliga layout, fick jag min idé. Idén i sig är väl okej, men jag är inte alls nöjd med resultatet.
Regeln var att man skulle scrappa mer grafiskt, och utan för många dekorationer. Jag valde nog lite fel färger och papper, men nu blev den som den blev... Det känns bara tråkigt att jag inte känner att jag gjort Karins layout minsta rättvisa :( Nåväl...
Layouten, ja...det är små fickor som jag sytt dit, en för varje månad, och det rosa är små kort av cardstock, där man kan skriva upp hädelser, födelsedagar, visdomsord, eller vad man nu vill. Eller kanske klistra dit ett minifoto, eller något annat litet minne.
Själv hade jag tänkt dokumentera en del händelser kring barnen under året, därav titeln "Smått och stort". Mycket har redan hänt, och mer blir det: lillan har slutat med blöja, mellantösen har hunnit tappa två tänder, och äldsta tösen börjar lekis till hösten.


*****

Dagens sista alster (jag har tre kvar kvar, men det kan ju vara bra att spara något till ett annat inlägg ) är ett stafflikort, till just en sådan teknikutmaning. Det var en himla fiffig och rolig form av kort, jag kommer säkert att prova på det igen :)





Nej, nu är klockan 11.30, så jag ska väl göra ett försök att komma ur morgonrocken...

Tusen tack för titten, på återseende!!

Kram!!

1 kommentar:

MissMian sa...

Alldeles underbara alster!! Gluggen är helt klart min favorit och jag blev sugen på att stämpla med bubbelplst igen!