fredag 10 oktober 2008

UTLOTTNING!!!!

Eftersom det inte händer så himla mycket på scrapfronten, så kör vi en liten utlottning!!!!

Det slog mig att jag idag firar 6 månader som scrappare, och det måste naturligtvis firas!!!
Jag gjorde min allra första LO den 10e april, men jag hade börjat samla på mig lite grejer ett tag innan dess. Jag har alltid gillat att pyssla, och har länge tänkt att det där med scrapbooking, det måste jag ta och kolla upp någon gång...
"Någon gång" dröjde...och dröjde ännu lite till...och ytterligare något år....

Men så fyllde min bästa väns mamma jämna år (i februari), och fick ett fantastiskt album av sin dotter, över de viktiga milstolparna i sitt liv. Då tänkte jag, att "kan hon, så kan jag", och det i bemärkelsen: det behöver inte vara så märkvärdigt att komma igång.
Just do it!!
...and I did :-)

Så...utlottningen, då?? Vad vill jag att du ska göra??? Jo, lämna en liten kommentar om när du började scrappa/göra kort, och vad som fick dig att sätta igång. Du har t.o.m. den 26/10 på dig, och innan månaden är slut så drar jag en vinnare som får lite scrapgodis :-)

41 kommentarer:

Puman78 sa...

Jag började scrappa layouter i April 2007. Hade varit sugen på det ett tag, men då gjorde jag slag i saken. Jag ville som många andra göra något speciellt till min dotter. Tycker det är lite tråkigt med vanliga fotoalbum.

Det har ju utvecklats nu till att jag gör en del kort och även gärna scrappar i andra format än 12x12.

Cina99 sa...

Hmmm, för ca 2 år sen anordnades en "kortpysselkväll" på mitt jobb. Jag anmälde mig och tänkte att är det inte kul så kan jag ju alltid gå hem efter en kvart... Ja ja... Blev fast i det här rejält och nu scrappar, altrar och "kortar" jag :) Mina arbetskamrater som inte blev fast skakar bara på huvet åt mig ;)

Michaela Lejonberg sa...

Vilken skojig tävling! Jag firar snart 1 år som scrappare... den 21 oktober 2007 drog min kompis Anna med mig på en kurs som kontorsboden här i stan anordnade... jag hade inte en aning om vad scrapbooking var och när jag frågade Anna vad man skulle ha med sig så svarade hon "pengar till kursavgiften, foton och ett glatt humör" Sagt o gjort allt packades med o så åkte jag på kurs från 10-17! Helkul... När jag kom hem smet jag ut på nätet och sökt och hamnade på scrappiz och sen på svensk scrapbooking, hittade massor av ideer och började buda på tradera o köpte lite småsaker på olika butiker o började skapa hemma.. var ju sååå roligt!

aviga Ellen sa...

Jag har gjort kort så länge jag kan minnas, men scrap började jag inte med "på riktigt" förrän i våras. En stor anledning är att jag flyttade till en by där det finns en scrapbutik. Jag deltog i en kurs och sen rullade det bara på. Det är nyss, men det känns som om det är mycket som har hänt sedan dess!

emmy sa...

Hihi grattis!!
Då har jag scrappat i typ 7 månader! Har ju varit inbiten pärlare i ett par år.. men så fyllde sambon år i mars och jag köpte ett litet kit på en lokal nystartad scrapbutik.. å sen var det kört!!
har hunnit shoppa en del sen dess! :D

Tettiz sa...

Jag började göra kort till jul 2004, och då var jag på Panduro och botaniserade bland stämplar och embossingpulver. Sen sökte jag på nätet och insåg att pysselvärlden var sååå mycket större än vad jag någonsin hade kunnat hoppats på!

Efter kortmakeriet kom scrappandet, och nu har jag alltså hållit på i ca 4 år... Jisses, vad tiden går!! :D

Martina/Mimic sa...

Jag började scrappa lite smått i februari 2007. Min son föddes i dec 2006 och det var på någon familjesida jag såg att andra höll på med scrapbooking och kände att det var min grej! Jag har inga andra hobbys och har verkligen fasnat för den här!

Drannika sa...

Ojoj, jag började pyssla för några år sedan och gjorde min första layout för närmare två år sedan tror jag. Sen ahde jag ett scrapuppehåll men har kommit igång ordentligt med scrappande detta året!

Tack för en skojig utlottning, nu ska jag sätta mig och hålla tummarna :)

elsamaja sa...

Jag började scrappa i februari 2007, då var jag på kurs hos Anna-Lena i Laknäs (scraphönan), orsaken till att jag hoppade på den, var att jag köpte lite kortdekos på Lidl hösten innan, som jag och en kompis gjorde lite kort med, sen började jag att leta på nätet, efter hemgjorda kort, och upptäckte att det hade ett namn!!
Scrapbooking!!!
Mycket ramlade på plats när jag hittade denna hobby, ett behov uppfylldes, jag kan få ihop foton med ordentliga berättelser, och får jobba med färg, form, skriva, måla och foto i en och samma hobby.

Som bonus har jag dessutom fått många fantastiska vänner....

rebecka/bleckvard sa...

vad trevligt med 6månader som scrappare! :) jag tror jag mörjade i typ mars i år. Jag skulle göra ett kort till mamma och pappa på bröllopsdan och då blev det liksom att jag köpte scrapbookingsaker och efter det tittade jag på internet och sånt och bara ett tag efter gjorde jag en lo. så nu gör jag både kort och lo´s :)
www.bleckvardsscrap.bloggagratis.se

LillBlomman sa...

Jag började scrappa april -06 då jag skulle göra ett minnes album till mamma! Det blev flera album kan jag lova! Grattis till 6 månader!

Carola sa...

Oj har du "bara" scrappat i 6 månader och är redan så duktig. Bravo girlie!! :D

Jag började scrappa lite försiktigt i aug eller sep 2004.
Kickade igång ordentligt i januari -08.
Hittade scrappingen genom mitt traderashoppande :D.
Lite senare började jag göra lite kort också eftersom jag inte kunde låta bli att köpa några söta stämplar.
Som jag inte ens har kvar längre *asg*.

Jisses vad länge jag har hållt på. Och det blir bara roligare för varje lo jag gör.

Kramiz på dej

Anna sa...

Grattis till ett halvår i träsket! :D

Jag har också alltid gillat att pyssla. Dekorerade två album om min tid i London för många många år sen med biljetter, program o s v men det var när min kompis fick barn och hon skulle fylla ett som jag faktiskt scrappade på riktigt för första gången. Sökte efter en förklaring på ett pysselrelaterad ord på internet, hamnade i Scrappiz ordlista, klickade vidare, reggade mig som medlem och så var jag fast i träsket med båda fötterna... ;D

MalinL sa...

Åh vad mycket vackert du har skapat!
Jag började göra LO's för ca 1 år sedan efter att min son hade fötts. Fick ett scrapalbum i bröllopsgåva och sen lite saker för att börja då sonen kom (gifte oss 11/8-07, sonen föddes 22/8-07) och sen så satte man igång..
Började mer att göra kort för ca 6 månader sen eftersom det är sååå roligt! :)

Lilo sa...

Oj! Jag började för måååånga år sedan. Hittade ett scrapkit på Panduro och tyckte det verkade spännande.Nästan inget fanns att hitta på nätet. Och det man hittade var såååå enkelt! Det är verkligen kul att se utvecklingen!
Och klart jag blev fast! =) Kunna dokumentera saker som händer i familjen, få använda foton och roliga dekorationer!!

Asksvart sa...

Jag har alltid pysslar, gjort lite kort till vänner å bekanta när de fyllt år.
Men de som fick mig att börja scrappa var att min Sambos syster oxå var intresserad, vi gick en liten enkel kurs (bara hon å ja som deltagare den gången) och efter det är jag fast. Det är typ snart 2 år sedan. Började med 12x12 layouter, nu gör jag mest 8x8 och kort.

maxell sa...

Övertecknad klistrade fast den sista detaljen på en scrapsida någon gång då för över fyra år sedan då jag kunde titulera mig öm moder. Innan dess hade jag klistrat, kombinerat och donat i årata med allt möjligt i mina fotoalbum som mest liknar sk scrapbooks. :) Efteråt tog jag paus pga att tiden saknades. Det gör den alltid och därför bestämde jag att låna tid av mig själv och våren 2007 mars/april återupptog jag klistrandet. Å på den vägen är det nu... Utveckling? Min är rätt radikal även om jag tenderar att stagnera emellanåt. :)

Din utveckling vet du vad jag sagt om. Enorm!

Sollan... sa...

Jag har scrappat i hela mitt liv utan att veta om att det hade ett namn. i mina album finns allt möjligt som naturligtvist inte är ett dugg syrafritt. Min första mer riktiga scrapp var ett album till min mormor för ca fem år sen. Vi hade varit och hälsat på min syster på Gotland under en helg och jag ville att hon skulle få ett minne av det. Nu både scrappar jag och gör kort.

Henrietta sa...

Jag började göra kort januari 2007 efter att ha köpt ett kit via en klubb. Layouter har kommit efter hand

Bella (bellis4) sa...

För drytgt ett år sedan gick jag en kurs hos Scrapbook ECT i Gbg. Detta för att en kompis så gärna ville att vi skulle testa på detta med att göra egna fotoalbum. Nu är vi fast båda två. Jag gör LO´s i 12*12" och kort i alla möjliga format. Altrar gör jag också lite.
Detta med scrapbooking är verkligen SUPERKUL!!

Eyovine sa...

& månader bara!!! Å sååå duktig!!!

Själv har ajg scrappat i ett år ganska så precis... Har alltid pysslat med olika saker, men mest sömnad och stickning...När vi då flyttade till vårt hus och jag lärde känna min fantastiska granne så kom jag in på scrapping. Hon och hennes dotter bjöd in mig och mina döttrar på pysselkväll.. å sen var det kört =).. Fastnade direkt för lo´s då jag älskar att fota, men har nu också kommit på att kort e kul...

alexandra-lindgren sa...

jag började scrappa layouter och göra kort i början av februari 2008, alltså inte ens ett år sedan! Min syster har scrappat i flera år så det var en bidragande orsak till att jag började. En annan var att jag inte hade fast jobb så jag gick hemma mycket. För att inte tjata ut Mattias totalt när han kom hem från jobbet så behövde jag en hobby. Vad passar bättre än scrapbooking? :)

MissMian sa...

Jag började scrappa på allvar augusti 2007 och det som fick igång det vara att jag köpte tidningen när jag fick syn på den och tänkte att jag skulle göra något till Smilla...och på den vägen är det :)

rackarungen sa...

I januari föddes min underbara dotter, och under graviditeten så inhandlade jag en tidning om scrapbooking. Jag har alltid gjort egna kort, men aldrig hade jag scrappat. Julen -07 gjorde jag mitt första album med scrap till mina föräldrar. Och nu är jag fast.Det är verkligen skitkull!!

Ewa sa...

Jag såg ett reportage i lokaltidningen om scrapbooking och att Rena Rama verkstaden som låg ca 150 meter hemifrån mig hade kurser (Det var för övrigt Cattis på Allt om scraps forum som var kursledare). Mamma och jag anmälde oss. Tiden går fort och nu tror jag att det är 2.5 år sedan och det är ännu roligare nu än då!!!

Tinto sa...

Jag började göra kort för ett år sedan, ville komma på ett sätt att tjäna pengar åt kattakuten (sälja kort - men ingen köpte!) Gjorde mina första layouter i slutet av januari 2008 och blev biten scrappare :D

Zarah sa...

Jag skyller allt på Tradera, min envisa kreativs ådra samt Jane på ScrapAddicted... ...Det var nämligen henne jag shoppade grejer av. Efter ett tag kom ett mail om att hon öppnat butik och jag var såklart tvungen att kika. SMASK rakt ner i träsket for jag...
Det var snart tre år sen nu - för i januari 2006 gjorde jag min första syrafria scrapbookLO. (Jag vägrar att räkna alla fula albumsidor med pratbubblor, figurklippta kort och diverse skumma texter som jag totat ihop förr om åren... *hehe*)

kristina sa...

min "story" började för ca ett år sen (kanske borde fira ett-årsdag...). Fast egentligen började den för flera år sedan när jag läste foto b på gymnasiet och skulle sammanställa min portfolio. Istället fö att bara sätta in korten började jag att dekorera runt om med pennor. jag fick mvg delvis pga av att läraren tyckte att jag gjort så fint album.

men min riktiga scrapbooking började som sagt för ett år sen lite smått. min kompis drog ner mig i det underbara träsket och jag började köpa på mig papper. mest bara för att dom var så fina och jag ville bara ha dom.

men på handen på hjärtat är det inte förrän i våras som jag verkligen fastnade på riktigt. nu andas jag scrapbooking varje minut =)

Villeosagamamman sa...

Min mamma "scrappade" album åt oss när vi var små, enligt den tidens möjligheter. När vi fyllde 12 fick vi ta över själva. Idag är jag 33 så det var ju ett tag sen.

Men den verkliga Scrapbookingen tog väl fart nån gång på 90-talet i och med att vi har släkt i USA som producerar en scrapbookingtidning. Vi fick mycket material och inspiration från dem. Sen scrappingen som jag känner den NU har jag väl hållit på med i ett par år, sen barnen föddes. Grejerna jag pysslade för 10 el 15 år sen ser ju inte precis ut som dem idag, hahaha!

Kul tävling!

kela sa...

jag har pysslat och hållt på i hela mitt liv...målar mycket och så,,
så skulle jag göra ett dopkort till en kompis bebis på våren 06 och då ville jag göra mer än att bara måla...köpte lite papper och band och scrappade ett kort....
sen i maj samma år så var vi till USA på semester och då hittade jag ett gäng roliga scrappbutiker och jag var ohjälpligt fast :-D

Karolina/karehed sa...

Det började lite smått när sonen föddes i dec-06. Jag ville göra ett fint album med hans bilder och letade inspiration på nätet. Hade aldrig hört talas om scrapbooking men blev sugen på att testa. Började i liten skala men fastnade ordentligt hösten -07. Är så glad att jag hittat denna underbara hobby! :0)

Cornelia sa...

Så svårt... jag tror det första jag scrappade på riktigt var ett album om en badresa vårvintern 2005, men sen har det varit ganska sporadiskt. Sen april i år gör jag kort, måååånga kort! Det är så kul! Lo-s blir det lite då och då, mest till mina bonus-barnbarns album.

Carola sa...

Kul, då har vi hållt på ungefär lika länge :) Men jag gör bara kort.

*Bling* sa...

Har precis firat 3 år. Jag gjorde min första dubbel LO den 26 september 2005 på en kurs på SkapaHobby med min mamma.
På LO:n fästes stolt ultraljudsbilder på lillen.
Det var så det började, hade inte så mycket för mig precis innan min förlossning i slutet av november.

Efter det, med världens snällaste nyfödda som bara sov i 8 månader, hade jag all tid i världen att inspirera mammalediga kompisar och syrran att börja scrappa dom med.

Det har nu blivit ca 10 album och jag önskar att det blir många fler. Njuter enormt av att titta igenom dessa själv och naturligtvis truga på andra.
Och vilken trevlig "scrapfamilj" man fått som bonus...men den jag scrappar mest med är ändå mamma.

Lotta sa...

Jag började scrappa i september 2007, mao för lite drygt ett år sen. Har alltid tyckt om att pyssla och andra hantverk, men då snubblade jag in på någons blogg (minns inte ens vems) och efter det åkte jag iväg till en scrapaffär här i stan och handlade lite. Sen var det kört... Senaste halvåret har jag mer och mer snöat in på att göra kort. Både för eget bruk och för att sälja/på beställning.

~Sannasmamma~ sa...

Och jag gick på samma kurs som Ewa *pekar uppåt* i feb-06.
Sen va det ju kört, som man brukar säga.. ;)

Hade/har en kompis som bott i England som hade försökt att locka med mig många år, men jag kände att det va dags när mitt första barn kom =)

Cattis sa...

Jag har scrappat sen 2003 då MariaS visade mig och sen var jag totalt fast!
Nu har jag scrapbookingkurser på renaramaverkstan och lockar in fler i scrapträsket.. ;) Och några som jag har "lärt" upp känner du säkert igen från AoS forum.

Kram!

Maz sa...

Jag har väl "alltid" pulat ihop kort och sådär till husbehov, men aldrig tänkt på det som scrapping. Göra LO's och tänka "scrapping" började jag med för drygt ett år sedan, då jag fått min lille son och av min mamma fick barnvakt och en dags scrapkurs! Det är väl en klassiker att börja scrappa för att göra ett eget personligt "första året album"... Men eftersom jag är en såååå långsam scrappare och har såååå många foton från första året, är det väl tveksamt om albumet blir färdigt innan lillen pensioneras! :D

Tussilago sa...

Hej!
för ca ett år sedan utmanade min man mig att jag skulle göra alla våra julkort ( ca 40 st) själv, eftersom jag inte hade någon hobby, men gillade att pilla med papper.... jag fastnade på riktigt.

Carina sa...

Grattis till halvåret med kuligheter!!
En kompis tyckte vi skulle göra något kul så hon tog med mig på en kurs genom jobbet i setember för två år sedan. Sedan blev jag fast. Har alltid klippt och klistrat, gjort egna grattis- och julkort men nu är det mycket roligare med alla dekorationer. Och det är så roligt när jag nu fotograferar en hel del att göra nåt fint av korten som betyder nåt särskilt. För mig har scrapbooking inte bara blivit en hobby, det är en underbar terapi när det har varit lite tungt...

Emma sa...

Jag började göra kort för ca 1 år sedan. Det var från början tänkt att jag skulle börja lite smått med Scrapbooking, men det blev aldrig av. Jag fastnade för att göra kort :)
Insperationen till att börja göra egna saker, inte bara kort, måste jag säga kom nog genom Katharina (http://madebykaay.blogspot.com/).
Blev så inspererad av hennes alster!